måndag 11 oktober 2010

Min fotobok.


På begäran så kommer här ett litet inlägg om hur jag gick tillväga med att göra mina fotoböcker, pärmen/omslaget jag valde, priser, leverantör osv.

Jag har en ny fotobok på gång nu som kommer att få bli Heavie's egna bok, från dagen då vi hämtade hem henne till sin 2-årsdag.



Det man får göra först är också det mest tidskrävande, sitta och gå igenom alla foton man tagit för att plocka ut de man vill ha med och för att boken ska bli som en "saga" om Heavie så får man vara noga med att följa en tidsaxel så man inte hoppar, bästa är om man sorterar upp bilderna så man har full koll.



Mina böcker har jag valt att göra hos ExtraFilm och på deras hemsida (klicka här!) kan man ladda ner ExtraFilm Designer SE, ett program så man kan sitta och göra sin layout helt fritt på sin dator. Som gammal Art Director så tyckte jag detta var ett enkelt program som var väldigt lätt att förstå. Programmet hjälper dig steg för steg, ladda upp bilder, lägga upp sidmallar osv.

Här väljer man hur boken ska se ut, det finns hårda och mjuka pärmar, man väljer format på boken och antal sidor. (man kan enkelt lägga till flera sidor när man väl är igång med boken)
Jag valde Share (hård pärm) i formatet 21,5 x 21 cm. 26 sidor för 329:-
Man väljer också vilken stil man vill ha i boken och vilken typ av pärm man vill ha.



Jag valde ljusgrå linne på min sommarfotobok, men på Heavie's kommer jag troligen att välja ett omslag med ett personligt foto på, så lilltjejen kan pryda framsidan.




Jag hoppas att jag rätat ut några frågetecken och jag kan bara ge högsta betyg, roligt att göra fotoböcker och ännu roligare när man får hem dom! :)

5 kommentarer:

  1. Nice.. kanon, tack för tipsen!

    Jag använder www.solentro.se för det är online, jag vill inte ladda ner något program på min dator.. men men...

    Fint med linnebindning!

    Ha de/h

    SvaraRadera
  2. Va fint med fotobok, ska också ta och beställa en med hundarnas bilder..ska bara gå igenom alla miljoner bilder jag har på dom :)

    Va fin header du fått!

    SvaraRadera
  3. skönt att höra att lavendel sockret hitta till dig. du får höra av dig då du andvänt det så ska jag ta mig en titt på ditt bakverk och självklart länka din blogg i min... kul att se vad andra kommer med för ideer

    SvaraRadera
  4. SV: tårtfatet med kronorna på kommer faktiskt från guldfynd till det nice billiga priset av 69 kr, köpt för ca 4 månader sen

    SvaraRadera
  5. Du ska ha ett stort tack för detta inlägg! :) Nu vet jag lite mer och är enormt sugen på att gå in och fixa min egen! :) Tack så mycket!!

    SvaraRadera